Kegiatan diakhiri dengan jamuan makan Hari Raya setelah sesi tanya jawab,
Kuala Lumpur (ANTARA) - Warga Aceh di Malaysia khususnya yang tinggal di Kuala Lumpur dan sekitarnya menggelar halal bi halal atau open house Hari Raya Idul Fitri 1440 H, di Kuala Lumpur, Sabtu.

Kegiatan yang dilaksanakan oleh Komuniti Melayu Acheh Malaysia (KMAM) ini berlangsung di Kuala Lumpur International Hotel (KLIH), Jalan Hj. Hussein 2, Kampung Baru, Kuala Lumpur.

“KMAM mengadakan Majelis Hari Raya Idul Fitri 1440 H. Pada waktu yang sama, KMAM juga mengadakan Majlis Bersama dengan Pegawai Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) dan Petro Teguh (M) Sdn Bhd untuk bersilaturahim dan mendapatkan pencerahan membina usaha sama dengan koperasi-koperasi lokal dalam rangka kebangkitan ekonomi umat dan memperdayakan ekonomi Islam di kawasan Nusantara," ujar Datuk Haji Mansyur bin Usman, Presiden KMAM.

Halal bi halal dan rapat pembentukan Koperasi Aceh Melayu Malaysia ini diawali pidato Dato 'Sri Azmin Mustam, Direktur Pelaksana Petro Teguh (M) Sdn. Bhd dan pidato sambutan dari Presiden Asosiasi KMAM, Datuk Haji Mansyur Usman.

Selanjutnya pengarahan dari Datuk Nordin Salleh, Ketua Eksekutif Dewan Koperasi Malaysia (SKM) dan pengarahan Pendirian Koperasi oleh Puan Siti Azlin Ahmad Dauta, Direktur Divisi Hukum & Registrasi SKM.

Kegiatan diakhiri dengan jamuan makan Hari Raya setelah sesi tanya jawab.

Jafar Insya, perantau asal Reubee Pidie menyampaikan, majelis hari raya yang dilaksanakan dirangkai dengan rapat pembentukan koperasi yang akan mewadahi kedai runcit Aceh (toko kelontong yang dikelola warga Aceh) di negara tersebut.

“Rapat ini dihadiri oleh pimpinan wilayah di seluruh Semenanjung Malaysia. Total ada sekitar 50 wilayah dan dalam satu wilayah ada ratusan cabang kedai. Intinya yang hadir ada 50 biro, kira-kira 100 orang,” ujarnya.  

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Hendra Agusta
Copyright © ANTARA 2019