Erick Thohir bertemu Raja Malaysia hingga sejumlah menteri Singapura

id kunjungan kerja ,Erick Thohir,Singapura,Malaysia

Erick Thohir bertemu Raja Malaysia hingga sejumlah menteri Singapura

Menteri BUMN Erick Thohir (kiri) bersama Menteri Investasi, Perdagangan dan Industri Malaysia Datuk Seri Utama Tengku Zafrul Aziz (kanan) berfoto bersama Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah di Istana Negara Malaysia di Kuala Lumpur, Sabtu (7/10/2023). (ANTARA/Facebook resmi Menteri Investasi Perdagangan Industri Malaysia Tengku Zafrul Aziz @tzafrulaziz)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Menteri Badan Usaha Milik Negara (BUMN) Erick Thohir bertemu dengan Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah dan Perdana Menteri Malaysia hingga sejumlah menteri Singapura dalam kunjungan kerjanya ke negara tetangga pada akhir pekan ini.

Dalam keterangan yang diterima di Kuala Lumpur, Minggu, Erick yang belakangan diperbincangkan sebagai Calon Wakil Presiden (Cawapres) di Indonesia itu memulai kunjungan kerjanya ke beberapa negara tetangga yakni Singapura dan Malaysia pada Jumat (6/10).

Dalam kunjungan kerjanya di Singapura, Erick yang mengenakan jas berwarna hitam bertemu dengan Menteri Luar Negeri Vivian Balakrishnan dan Menteri Tenaga Kerja sekaligus Menteri kedua Perdagangan dan Industri Tan See Leng yang mengenakan batik. Ketiganya bersepakat untuk memperkuat kolaborasi Indonesia dan Singapura.

“Kami ingin memastikan kerja sama regional kawasan Asia Tenggara dapat berkontribusi terhadap pertumbuhan ekonomi dan pembukaan lapangan pekerjaan untuk Indonesia,” ujar Erick.

Sedangkan dalam kunjungan kerjanya di Malaysia, Sabtu (7/10), Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah sempat menerima Erick di Istana Negara Malaysia di Kuala Lumpur.

“Saya diterima Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Negara Malaysia. Dalam kesempatan ini, sahabat baik saya Menteri Perdagangan Datuk Seri Utama Tengku Zafrul Aziz juga turut mendampingi,” ujar Erick menjelaskan pertemuan dengan Raja Malaysia itu.

Erick yang juga menjabat sebagai Ketua Umum Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) itu mengatakan banyak berdiskusi tentang potensi kolaborasi sepak bola di kawasan Asia Tenggara untuk meningkatkan industri sepak bola dan Tim Nasionalnya.

Dalam kunjungan kerjanya di negeri jiran itu, Erick juga sempat dijamu oleh Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Anwar Ibrahim di kediamannya selama dua jam.

“Saya belajar dari pemikiran-pemikiran Beliau sebagai tokoh yang memiliki pengaruh dalam lanskap demokrasi di Asia Tenggara. Terimakasih, PM Anwar. Siap menunggu diskusi kita selanjutnya,” ujar Erick.